Lastik Basıncı Hatası Sürücüleri Zora Sokuyor! İşte Bilimle Kanıtlanmış 3 Etkisi
Araba lastikleri, çoğu zaman göz ardı edilen önemli parçalardandır. Bütçenize olan etkisini öğrendiğinizde onlara daha dikkatli yaklaşacaksınız! Bilimsel bulgular, lastik basıncı kontrolünün yakıt verimliliğinden kaza riskine kadar pek çok değişkeni nasıl etkilediğini göstermektedir.

Lastiklerinizin hava basıncı, gerekli seviyeden düşük olduğunda, yolla temas eden yüzeyinin genişlemesi söz konusu olur. Bu, "yuvarlanma direncini" bilimsel açıdan artırmaktadır. Artış gösteren bu sürtünmenin iki önemli tehlikesi bulunmaktadır:
Yakıt Tüketimini Yükseltir: Motor, artan sürtünmeyi aşmak için daha fazla güç harcamak durumundadır. Araştırmalar, yalnızca birkaç PSI’lik bir basınç düşüşünün bile yakıt tüketimini %5 oranında artırabileceğini ortaya koymuştur. Bu durum, dolayısıyla, bir depoyla daha az mesafe almanıza neden olabilir.
Kaza Olasılığını Artırır: Yükselen sürtünme oranı, lastiklerin iç yapısının fazla ısınmasına yol açar. Özellikle uzun yolculuklarda ve yüksek hızlarda, bu aşırı ısınma, lastiğin aniden patlama (yarılma) riskini önemli ölçüde artırmaktadır. Ayrıca düşük basınç, aracın yol tutuş yeteneğini ve fren mesafesini de olumsuz yönde etkiler.
BİLİMSEL BİR GERÇEK: SICAKLIĞIN BASINÇ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Lastik basıncının düzenli olarak kontrol edilmesi gerektiğine dikkat çeken uzmanların en temel gerekçesi, basit bir fizik kuralıdır: Gazların sıcaklığı değiştiğinde hacimlerinin de değişmesi. Soğuk havada gazlar büzülürken, sıcak havada genişler.
Yaz sıcaklarından sonbahar serinliğine geçiş yaptığımız bu dönemlerde, bu kuralın önemi büyüktür. Hava sıcaklığındaki her 10 derecelik azalma, lastiklerinizin içindeki havanın basıncını yaklaşık 1-2 PSI kadar düşürmektedir. Yani, Ağustos ayındaki 35 derecelik bir ortamda ayarladığınız 32 PSI’lik lastik, Eylül ayında 15 derecelik havada 28-29 PSI seviyesine kadar inebilir. Bu da lastiğinizin son derece "inek" bir duruma gelmesi demektir.
DOĞRU BASINÇ İÇİN ALTIN KURAL: "SOĞUK ÖLÇÜM" STRATEJİSİ
Lastik basıncını doğru bir şekilde ölçebilmenin tek bir altın kuralı bulunmaktadır: Lastikler "soğuk" iken ölçüm yapmak.
"Soğuk Lastik" Ne Anlama Gelir? Araç, en az 3 saat boyunca park edilmiş olmalı ya da 2 kilometreden daha kısa bir mesafe gidilmiş olmalıdır.
Neden Önemlidir? Araç hareket halinde olduğunda, lastik ile yol arasında meydana gelen sürtünme, lastiğin içindeki havayı ısıtarak basıncın artmasına neden olur. Isınmış hava genleşir ve basınç seviyesini olduğundan daha yüksek gösterir. Eğer sıcak lastiğe hava basarsanız, lastikler soğuduğunda ideal basıncın yine altında kalmış olacaktır.
Aracınıza uygun lastik basıncı değerlerini genellikle sürücü kapısının iç kısmındaki metal etikette veya aracın kullanım kılavuzunda bulabilirsiniz. Bu basit kontrol işlemini ayda en az bir defa gerçekleştirerek hem güvenliğinizi artırabilir hem de yakıt tasarrufunu büyük oranda sağlayabilirsiniz.