Bankaların Karlılığı Masraflarla Yükseliyor: Vatandaş Tepkisi Sertleşiyor!
2025'in ilk altı ayında, bankalar vatandaşlardan aldıkları masraflar, komisyonlar ve sigorta gelirleriyle faiz kazançlarını geride bıraktı. Konut ve ihtiyaç kredilerinde zorunlu sigortalar, bankaların ek gelir elde etmelerine olanak tanırken, faiz ve yatırım kaynaklarıyla aynı seviyede kazanç sağlamada zorlanıyorlar.

2025 yılının ilk yarısında Türkiye'deki önde gelen dört banka, gelirlerinin çoğunu faiz ve yatırımlardan elde etmek yerine komisyonlar, işlem masrafları ve sigorta primlerinden sağlamaya başladı. Faiz gelirlerinin beklentileri karşılamaması ise bankaların alternatif gelir kaynaklarına yönelmelerine sebep oldu.

KOMİSYON GELİRLERİ FAİZİ ÖNÜNE GEÇTİ
Banka müşterilerinden en sık talep edilen ücretler arasında EFT ve havale işlemleri, kredi tahsis bedelleri, erken kapama cezası ve kredi kartı aidatları ön plana çıkıyor. Ticari bankacılık alanında ise teminat mektupları, akreditif işlemleri ve çek-senet işlemlerinden gelen yüksek komisyonlar dikkat çekiyor. Ayrıca, sigorta aracılığından sağlanan gelirler de hızlı bir artış göstermekte ve bazı bankalar için sigorta komisyonları, faiz gelirleriyle benzer rakamlara ulaştı.

EK ÜCRETLER TÜKETİCİYE YANSIMAKTA
Tüketici dernekleri, ek ücretlerin çoğu zaman otomatik olarak işlemlere yansıtıldığını ve bu durumun denetiminin zor olduğunu vurguluyor. İş dünyası da, bankaların kredi kartları ve diğer hizmetler aracılığıyla aldığı yüksek komisyon ve masraflardan rahatsızlık duyuyor. Bu nedenle uygulanan maliyetlerin en az %50 oranında aşağı çekilmesi gerektiği yönünde önerilerde bulunuyor.