Online Alışverişte Şoke Eden Fiyat Artışları! 100 TL’lik Ürün 120 TL, 10 TL’lik Ürün 79 TL!
Yüksek kargo ücretleri tartışma konusu oldu. Kargo firmaları, 100 liralık bir tişörte 120 lira, 10 liralık bir kitap için ise 79 lira talep ediyor. İstanbul'dan Diyarbakır'a 5 kilogramlık bir kolinin gönderim ücreti 600 ile 1.200 TL aralığında iken, Çin'den İstanbul'a gelen aynı ağırlıktaki kargonun maliyeti 1.500 TL'yi buluyor. Kargo fiyatlarındaki artışla ilgili detayları keşfedin!

Fiyat artışları, belirli sektörlerde ciddi sorunlar yaratmaya başladı. Türkiye'de hızla gelişen e-Ticaret alanının, yıl sonunda 5 trilyon TL’ye ulaşacağı tahmin ediliyor ve bu büyüme beraberinde lojistik meselelerini de gündeme taşıyor. Artık sadece alıcılar değil, küçük ve orta boy işletmeler de kargo sektörünü en çok konuşulan konulardan biri haline getirmiş durumda.
Artan kargo ücretleri, geciken teslimatlar ve hafta sonları neredeyse tamamen durma noktasına gelen hizmetler, hem bireyleri hem de işletmeleri zor bir duruma sokuyor.
'HİZMETTE ADALETSİZLİK VAR'
Gelfa gelinen aşamada, düşük fiyatlı ürünlerde kargo ücreti ürünün satış fiyatını aşar hale geldi. 100 TL’lik bir tişört için 120 TL, 10 TL’lik bir kitap içinse 79 TL kargo ücreti talep ediliyor. İstanbul’dan Diyarbakır’a gönderilen 5 kilogramlık bir kolinin maliyeti 600 ile 1,200 TL arasında değişirken, Çin’den İstanbul’a gelen aynı ağırlıktaki bir kargonun bedeli 1,200-1,500 TL’e kadar çıkabiliyor. Bu durum, şehirlerarası taşımacılığın uluslararası gönderimlerle neredeyse eşdeğer hale gelmesine neden oldu.
BÜYÜK PAZAR HAFTA SONLARI DURAKLIYOR
Türkiye gazetesinden Kaan Zenginli’nin ilettiği bilgilere göre, sorunlar sadece fiyatlarla sınırlı kalmıyor. Kargo firmalarının hafta sonları hizmet vermemesi de tüketici tepkisini artırıyor. Cuma günü sipariş edilen ürünlerin pazartesiye kadar depolarda bekletilmesi, hem bireylerin hem de e-Ticaret firmalarının sabrını zorlayacak bir durum oluşturuyor. Özellikle kampanya dönemlerinde yoğunluğun artış gösterdiğini belirten e-Ticaret şirketleri, “Müşteri memnuniyetimiz zedeleniyor. Ürünlerimiz stokta hazır, fakat kargo firmaları çalışmadığı için müşterilere ulaştıramıyoruz” diyerek yaşanan sorunun ticari kayıplara yol açtığını ifade ediyorlar.
'MALİYETLER ZORLAYICI ETKENLER'
Sektör yetkilileri ise artan maliyetleri gerekçe göstererek temkinli adımlar atıyor. Akaryakıt fiyatlarındaki yükseliş, personel ve işletme giderlerinin artışı, kargo şirketlerini yeni bir iş modeline geçişte zorlayıcı unsurlar arasında yer alıyor. Bir kargo şirketi yöneticisi, “Hafta sonu çalışmaları için vardiya sistemini düşünmeye başladık. Ancak mevcut maliyetlerle bu dönüşüm kolay olmayacak” diyerek sektördeki karmaşayı özetliyor.
YILDA 1,2 MİLYAR GÖNDERİ YAPILIYOR
Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği'nin verilerine göre, e-Ticaret hacminin yıl sonunda 5 trilyon TL’ye ulaşması bekleniyor. Türkiye genelinde her gün yaklaşık 10 milyon kargo dağıtılırken, yılda 1,2 milyar gönderi ulaştırılıyor. Ayrıca e-Ticaret lojistik pazarının büyüklüğü 50 milyar TL’ye yaklaşırken, sektörde 400 binin üzerinde kişi istihdam ediliyor. Bu kadar büyük bir pazarın hafta sonları tamamen durma noktasına gelmesi, uzmanlar tarafından kabul edilemez bir durum olarak değerlendiriliyor.
İADE ÜCRETİ SATICIYA AİT
Ticaret Bakanlığı, bir dizi yeni düzenlemeyi hayata geçirmeye hazırlanıyor. 1 Ocak 2026 itibarıyla yürürlüğe girecek olan bu düzenlemeye göre, internetten yapılan alışverişlerde ürün iadelerinde kargo ücreti artık tüketicilerden alınmayacak; bu masraf doğrudan satıcı veya sağlayıcı tarafından karşılanacak. Uzmanlar, bu adımın önemli olduğunu ancak sorunun köklü bir şekilde çözülmesi için fiyat istikrarı ve hizmet sürekliliği gibi daha kapsamlı adımlar atılması gerektiğini vurguluyor.
Bu içerik Taner Şahin tarafından yayına alınmıştır